AppleGirl

2012-02-28
22:51:17

DAG 1 & 2
Så årets fasta är igång jag är Ortodox, och kommer från forna Jugoslavien, där många av oss fortfarande fastar innan påsk och jul.
Detta innebär i den Oortodoxa kyrkan 5 veckor av att inte äta några djurprodukter över huvudtaget, förutom fisk, inget från landdjur kanske jag ska säga, och sedan en 6te vecka utan någon olja eller fisk, vilket betyder bara frukt o grönt.
nu förtiden med jobb och skola så godkänner kyrkan att man bara gör den 6te veckan av fastan, den strikta veckan och så kan man få ta "nattvarden" under påsk gudstjänsten.
Detta år ska jag göra alla 6 veckorna för min skull.
Jag är inte någon super religös person eller nått men jag tror på Gud och  jag gillar de gamla traditionerna och sederna.
Jag gör det för min hälsa, att detta år då jag ska gifta mig och starta mitt eget hem och familj vill jag göra det med en "ren själ".
Låter säkerrt jätte fånigt men jag har fastat under påsken varje år sedan jag var 9 år gammal, fast då bara den 6te veckan, men detta är första gången i mitt liv som jag ska genomgå alla 6 veckor.
Oortodoxa kyrkan har inte samma datum som svenska kyrkan vi firar påsk ungifär en vecka efter, så vaåran fettisdag va i söndags, vilket är en stor fest med massa fet mat innan fastan börjar, det är oxå den dag då man ska be sina när och kära om förlåtelse för allt ont man kan ha gjort dem under året som gått, Jag vet inte om svenska kyrkan har en liknande dag. Någon som vet? kanske tar o googlar det.
Så jag har klarat dag 1 o 2, det är inte supersvårt, och säkert jätte bra för kroppen , kanske går ner lite inför bröllopet hihihi.
det svåraste nu är att jag e sugen på godis, men det e ett nej eftersom de mesta av det godiset jg gillar innehåller gelatin som kommer från djur.
dettakanske hjälper mig komma över mitt godis beroende. Tod en fruktsallad med honung för att gör mig av med suget.
=)
Önska mig lycka till !
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: